nooit komt een eind aan ons verlangen

Bio

1976. Verhelst volgt enkele schilderlessen en beseft dat hij geen nieuwe Jan Van Eyck zal worden.
Punk breekt uit. 
Ulrike Meinhof (RAF) sterft.
De bibliotheek van Brugge en de boekenkast thuis zijn schatkamers.
Verhelst krijgt zijn eerste typemachine (handmatig).

 

 

1980
Scary Monsters van David Bowie en Closer van Joy Division verschijnen.
Verhelst ziet voor het eerst werk van Francis Bacon in het echt.
Hij krijgt zijn eerste elektronische typemachine (Brother).
De eerste publicatie: een gedicht in Yang (100 Dichters).

 

 

 

1981
Faith van The Cure verschijnt.
Verhelst volgt één jaar Germaanse (Ned/Eng) aan de KULAK en schrijft, schrijft, schrijft.

 

 

1982 
Pornography The Cure
Eerste kiemen van wat later OBSIDIAAN zal worden.

 

 

1984
Eerste gedichten uit het manuscript van OBSIDIAAN worden bekroond in poëzieprijs Harelbeke.

 

 

1986
George Orwell-Literatuurprijs voor Naakt met rozen en juwelen, gedichten uit OBSIDIAAN-in-wording.
De Jan Vercammenprijs voor het manuscript van OBSIDIAAN.

 

 

1987 De debuutbundel OBSIDIAAN verschijnt bij uitgeverij Manteau en wordt bekroond met de Provinciale Prijs Letterkunde van West-Vlaanderen en de Paul Snoekprijs.

 

 

In 1989 verschijnt OTTO - de juwelen het geweld, het geweld de juwelen.

 

ELEGANZ, een map met manueel bijgekleurde tekeningen van Johan Daenen, verschijnt op beperkte oplage.
Verhelst werkt WITTE BLOEMEN af.
Reis naar New York. Hij maakt aantekeningen voor een lang gedicht en voor korte gedichten die een stervormige tocht door een stad beschrijven. 

Eerste ontmoeting met Stefan Hertmans. 

 

 

1990. ANGEL (een lang gedicht) verschijnt bij uitgeverij Yang.
Nieuwe Yang-prijs voor OTTO.

 

 

1991. WITTE BLOEMEN bij uitgeverij Manteau.

Verhelst gaat in Nazareth wonen.

 

 

1992. Dichtbundel MASTER wordt door uitgeverij Prometheus uitgegeven.


Bij de bibliofiele uitgeverij Carbonileum Pers verschijnt ZODIAC VAN HET SATIJNEN ALTAAR, gedichten van Verhelst en linosneden van Jimi Dams.

Verhelst wordt kernredactielid van het vernieuwde literaire tijdschrift DWB, met Hugo Bousset, Hugo Brems, Patricia de Martelaere en Wiel Kusters.

Verhelst ontmoet fotograaf Dirk Braeckman in café De Voorhuid in Gent.

 

 

1993. De eerste roman, VLOEIBAAR HARNAS, verschijnt, tegelijk met SALOME, een fotoroman van Verhelst en Patrick De Spiegelaere, een fotografische uitwerking van het eindhoofdstuk van de roman.

Voor PLEJADE, zeven dichters (o.a. Christine D'haen, Erik Spinoy, Stefan Hertmans) schrijft Verhelst HART IN HET GRAS GLANZEND VAN VERLANGEN.

Veelvuldig contact met Thierry De Cordier.

 

 

1994. DE BOOM N. Dichtbundel.

Eerste ontmoeting met Bart Cassiman bij Thierry De Cordier. De memorabele nacht waarnaar verwezen wordt in De Kleurenvanger.

 

 

1995. HET SPIERENALFABET. Tweede roman.

 

 

1996. Tegelijk verschijnen de dichtbundel VERHEMELTE en de roman DE KLEURENVANGER.

 

Eerste theatercontacten met Luk Perceval en Jan Ritsema. 

Hugo De Greef (Kaaitheater) geeft Verhelst de opdracht een theatertekst te schrijven.

 

 

1997. De semi-bibliofiele bundel VERRUKKINGEN (uitg. De Landgraaf, de Zwarte Reeks) wordt gepubliceerd. Het boekje bevat een versie van de gedichten die Verhelst in New York schreef en een foto van Dirk Braeckman.

In het Kaaitheater wordt in regie van Jan Ritsema MARIA SALOME uitgebracht.

In het tijdschrift De Revisor pleegt Verhelst zelfmoord als dichter.

Samen met Paul Mennes, Jeroen Olyslaegers en Eavesdropper tourt Verhelst met DE GEBEURTENISSEN (over M. Dutroux) door Vlaanderen en Nederland.

 

 

1998. Op Holland Festival gaat ROMEO&JULIA (STUDIE VAN VERDRINKEND LICHAAM) in première, in regie van Ivo Van Hove (Zuidelijk Toneel).

Verhelst begint aan de tweede versie van AARS! voor Luk Perceval.

Voor DE KLEURENVANGER krijgt Verhelst de Provinciale Literatuurprijs van West-Vlaanderen.
Voor VERHEMELTE krijgt hij de Dirk Martensprijs.

 

 

1999. TONGKAT verschijnt. 

KERS OP TONG, een mengvorm van poëzie en strip, verschijnt.

KIEM p53, een Vlaams Filmpje, wordt gepubliceerd.

In het Kaaitheater wordt RED RUBBER BALLS opgevoerd in een regie van choreograaf Thierry Smits.

Verhelst wordt zelfstandig auteur.

Eerste ontmoeting met Johan Tahon.

 

 

2000. TONGKAT krijgt de GOUDEN UIL-literatuurprijs en de JONGE GOUDEN UIL.
Shortlist voor LIBRIS LITERATUURPRIJS.
Voor ROMEO&JULIA krijgt hij de Provinciale Literatuurprijs van West-Vlaanderen.

Het theaterstuk AARS! gaat in première (Het Toneelhuis) en lokt onmiddellijk controverse uit.

De eerste versie van HET SPROOKJESBORDEEL (Het Toneelhuis) wordt met groot succes uitgevoerd.

In het Kaaitheater voert Verhelst samen met Eric Sleichim (klank) en Peter Misotten (beeld) S*CKMYP op.

De roman-in-sprookjes ZWELLEND FRUIT verschijnt.

Revelation/Illumination/Vision verschijnt, in samenwerking met Johan Tahon.

Verhelst ontmoet Wim Vandekeybus.

 

 

2001. Verhelst krijgt zowel de PRIJS VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP als de F. BORDEWIJKPRIJS voor TONGKAT.
De Taalunie-toneelschrijfprijs wordt toegekend aan AARS!

De novelle MEMOIRES VAN EEN LUIPAARD wordt gepubliceerd.

Samenwerking van Verhelst met Wim Vandekeybus voor dansvoorstelling SCRATCHING THE INNER FIELDS.

ICARUS/MAN-O-WAR, de eerste samenwerking met theatergezelschap CREW (Eric Joris) gaat in première.

Voor CULTURELE HOOFDSTAD BRUGGE 2002 schrijft Verhelst het themagedicht.

Voor Johan Simons (Zuidelijk Toneel Hollandia) en Het Toneelhuis vertaalt en bewerkt Verhelst de succesvolle LEENANE TRILOGIE.

 

 

2002. Verhelst krijgt de GOUDEN UIL PUBLIEKSPRIJS en de PROVINCIALE LITERATUURPRIJS WEST-VLAANDEREN voor MEMOIRES VAN EEN LUIPAARD.

MONDSCHILDERINGEN, een korte novelle, geschreven voor Juan Munoz (en de ruggen van het Concertgebouw in Brugge) komt uit.

Voor BRUGGE 2002 brengt Verhelst een langere, bejubelde versie uit van HET SPROOKJESBORDEEL en PHILOCTETES - FORTIFY MY ARMS met Crew.

Met Vandekeybus werkt Verhelst samen aan de dansvoorstelling BLUSH.

 

 

2003. Na jarenlang zwijgen als dichter publiceert Verhelst ALASKA.

Hij werkt met Wim Vandekeybus aan SONIC BOOM.

 

 

2004. GEDICHTENDAGPRIJS voor een titelloos gedicht uit ALASKA.

CRASH met Crew.

 

 

 

2005. De witte baksteen van 666 en nog wat bladzijden ZWERM verschijnt en wekt jubel en afschuw.

RICHARD III in regie van Johan Simons wordt opgevoerd.

Johan Simons vraagt Verhelst als regisseur voor zijn legislatuur in PUBLIEKSTHEATER --> NTGent.

S*CKMYP, een verfilming van de dichtbundel VERHEMELTE, door Kurt D'Haeseleer, komt uit.

 

 

2006. Shortlist GOUDEN UIL en longlist LIBRIS LITERATUURPRIJS voor ZWERM.

Verhelst trekt zich terug in zijn fabriek in Nazareth.

Voor NTGEnt maakt hij UTOPIA GMBH / ORIGINE met Lisbeth Gruwez en Sanne van Rijn.
En UTOPIA GMBH / CHEMISCH INSECT met Kristof Van Boven.

 

2007. EDWARD II / ED IS DEAD FOREVER YOURS in regie van Johan Simons gaat in NTGent in première.

UTOPIA GMBH / HANGENDE TUINEN gaat in première in NTGent. Een voorstelling met Kristof Van Boven, Milla Koistinen en Uiko Watanabee.

 

 

2008. De dichtbundel NIEUWE STERRENBEELDEN verschijnt.

Het jeugdboek HET GEHEIM VAN DE KEEL VAN DE NACHTEGAAL, in samenwerking met illustrator Carll Cneut, verschijnt (De Eenhoorn).

JAN CAMPERTPRIJS voor NIEUWE STERRENBEELDEN.

 

 

2009. GEDICHTENDAGPRIJS voor 'Vaas' uit NIEUWE STERRENBEELDEN.
HERMAN DE CONINCKPRIJS voor NIEUWE STERRENBEELDEN.
WOUTERTJE PIETERSEPRIJS, GOUDEN UIL JEUGDLITERATUURPRIJS, GOUDEN GRIFFEL, BOEKENWELP en WHITE RAVEN SPECIAL MENTION voor HET GEHEIM VAN DE KEEL VAN DE NACHTEGAAL.

LEX (NTGent) met Kristof Van Boven en Dominique Pauwels gaat in première.

 

 

2010. De roman HUIS VAN DE AANRAKINGEN wordt gepubliceerd.

Het stuk JULIUS CAESAR (NTGent) met Aus Greidanus Jr. en Kristof Van Boven en Paul Slangen gaat in première.

Voor Brugge Plus (co-productie NTGent) maakt Verhelst, samen met Maud Bekaert, AANKOMST VAN DE WALVISSEN.

 

 

2011. De dichtbundel ZOO VAN HET DENKEN komt uit.

Op het Festival van Avignon gaat TERRA NOVA (Crew) in première.

In regie van Paul Koek gaat MEDEA in première.

Met Wim Opbrouck maakt Verhelst NERO (NTGent).

Verhelst verhuist naar Brugge.

 

 

2012. De korte roman DE ALLERLAATSTE CARACARA TER WERELD verschijnt.

QNX1: samen met Maud Bekaert maakt Verhelst voor Brugge Plus QNX1, een stilteplek in Brugge.

QNX2: samenwerking met Johan Tahon in Poertoren in Brugge (Brugge Plus).

QNX3: samenwerking van Maud Bekaert en Verhelst met Lili Dujourie, Dirk Braeckman, Cristina Igelesias. In het Concertgebouw Brugge. Met 1 werk (Noli me tangere) van het Groeningemuseum. Productie van Brugge Plus.

 

 

2013. De novelle GESCHIEDENIS VAN EEN BERG verschijnt.

Samen met Oscar Van Rompay maakt Verhelst AFRICA (NTGent).

Paul Koek regissert MOBY DICK.

QNX4: samenwerking van Maud Bekaert en Verhelst met Helmut Stallaerts, Mitja Tusek, Geert Praet en het Groeningemuseum. (Brugge Plus)

Ongeval op de E40.

 

 

2014. De dichtbundel WIJ TOTALE VLAM verschijnt.

Samen met Wim Opbrouck regissert Verhelst PARSIFAL (NTGent).

Paul Koek regisseert ARTHUR.

 

 

2015. WIJ TOTALE VLAM genomineerd voor de Herman de Coninckprijs en de VSB-poëzieprijs.

In februari 2015 verschijnt de roman DE KUNST VAN HET CRASHEN. Op initiatief van Antiquariaat De Slegte Antwerpen werden van de eerste druk twintig exemplaren gebonden door Pau Groenendijk, Mooie Boeken en door de auteur genummerd en gesigneerd.

In februari 2015 gaat HOTEL MALARIA (NTGent) in première. Geflankeerd door VERHELSXL, een installatie-parcours, gemaakt in samenwerking met o.a. Maud Bekaert en Johan Tahon.

Voorjaar 2015 verschijnt ZING ZING, een bibliofiele uitgave (ERGO PERS) met 8 etsen van Johan Tahon en 7 gedichten van Peter Verhelst.

In juli verschijnt een catalogus bij de dubbele tentoonstelling van Lili Dujourie in SMAK Gent en MUZEE Oostende.
Voor die catalogus schrijft Verhelst een reeks van 7 gedichten: GEZANGEN VAN HET NOOIT VOORHEEN

In augustus 2015 verschijnt een nieuw jeugdboek van Verhelst, geïllustreerd door Carll Cneut.

In oktober 2015 gaat ABSENCE in première met NTGent en Crew in regie van Verhelst. Acteurs: Frank Focketeyn en Fumiyo Ikeda.

 

 

BEKRONINGEN

  • Provinciale Prijs West-Vlaanderen Poëzie voor Obsidiaan,1989
  • Paul Snoekprijs voor Obsidiaan, 1990
  • Nieuwe Yangprijs voor OTTO, 1990
  • Dirk Martensprijs voor Verhemelte, 1998
  • Provinciale Prijs West-Vlaanderen Proza voor De Kleurenvanger, 1998
  • Provinciale Prijs West-Vlaanderen Drama voor Romeo en Julia – studie van verdrinkend lichaam, 2000
  • De Gouden Uil Literatuurprijs voor Tongkat, 2000
  • De Jonge Gouden Uil voor Tongkat, 2000
  • F. Bordewijkprijs voor Tongkat, 2001
  • Taalunie Toneelschrijfprijs voor Aars!, 2001
  • Driejaarlijkse Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap – voorheen Staatsprijs – voor Tongkat, 2001
  • Provinciale Prijs West-Vlaanderen Novelle voor Memoires van een Luipaard, 2002
  • Gouden Uil Publieksprijs voor Memoires van een Luipaard, 2002
  • Gedichtendagprijs voor een titelloos gedicht Heb door moerassen gewaad uit Alaska, 2004
  • Jan Campertprijs voor Nieuwe Sterrenbeelden, 2008
  • Gedichtendagprijs voor 'Vaas' uit Nieuwe Sterrenbeelden, 2009
  • Herman de Coninckprijs Beste dichtbundel 2009, voor Nieuwe Sterrenbeelden, 2008
  • Boekenwelp voor Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal, 2009
  • Woutertje Pieterse Prijs voor Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal, 2009
  • De Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs voor Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal, 2009
  • Gouden Griffel voor Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal, 2009
  • White Raven Special Mention voor "Het Geheim van de Keel van de Nachtegaal", 2009
  • Herman de Coninckprijs Beste dichtbundel 2015 voor Wij totale vlam, 2014